simoneeee

Senaste inläggen

Av Simone - 1 september 2013 07:00

   

Godmorgon allihopa ! 

Idag bär det av till #Rhodos !! :):)

Har jätte mycket #resefeber haft det ett tag nu hehe, är #flygrädd så är nog mycket det som spökar men har intalat mig att de kommer gå bra så pulsen kan sänkas.

Sen har de mycket att göra med att vi åker med Melinda, känns #skrämmande eftersom hon är så #liten men reser ju med mamma o pappa så hjälp har jag :)

Galet hur mycket som ska med haha men det mesta är faktiskt till Melinda, blöjorna o all mat hehe och såklart alla kläder - galet mycket #kläder.

Men de ska bli skönt att komma iväg till #solen, #äta god #mat, #shoppa, #bada och bara #njuta :)

Ha de underbart allihopa för de ska vi ha !!

Nu bär de av till #Sturup :) 

ANNONS
Av Simone - 31 augusti 2013 19:45

       

Idag har vi haft kalas för Melinda som blev 1 år i torsdes. Kan inte fatta att tiden har gått så fort, min lilla tjej har blivit stor :)

Var jätte mysigt och hade inte kunnat blivit ett bättre och roligare kalas :)

Vi hade öppet hus då vi är en väldigt stor släkt. Bjöd på kallskuren buffe och tårta och kaffe. Jag och älskling hade hållt på hela morgonen och förmiddagen med att blåsa ballonger, duka fram, ställa allt i ordning och lägga upp maten på alla fat. Var riktigt roligt och vi var ett riktigt bra team.

Melinda fick väldigt mycket kläder och leksaker så nu är hösten och tiden på dagiset räddad hehe :) Nu ska vi trötta föräldrar natta barnen som med är helt slut efter en såhär lång dag för att sedan krypa till sängs. Imorgon är det också en stor dag för då ska vi åka till Rhodos !! :)

ANNONS
Av Simone - 28 augusti 2013 19:47

En bra #amningsbehå #underlättar #livet för en #mamma jätte mycket. Men vad ska man tänka på när man ger sig ut på #behåjakt då? 

Fick mycket #hjälp med det när jag skulle ut på jakt utav en vän till familjen, så tänkte dela med mig lite utav tipsen.

 


Det är få plagg som används så intensivt under en så begränsad period i #livet som en amningsbehå. Och då är det ju inte så konstigt att man ställer krav på dem. Den ska stötta bysten, vara lätt att öppna och stänga, sitta bra och tåla många tvättar. Och vara snygg såklart :)

Det första tipset jag fick var att faktiskt vänta några veckor efter det att Melinda hade kommit eftersom det är först då som brösten nått den storlek som dem kommer att ha resten utav #amningsperioden.

Om man vill ha en redan på #BB så är det bästa att köpa en billig eftersom man ändå bara kan ha den ett litet tag så man inte slösar allt för mycket pengar :)

Det är jätte viktigt att den passar perfekt och sitter perfekt, är den för liten och skaver och trycker så kan det faktiskt orsaka mjölkstockning... tro mig jag vet... Aj !

Dem på #amningsmottagningen rekommenderar bygellös #behå eftersom byglarna kan orsaka #mjölkstockning eller också om man har riktig otur stänga av mjölkflödet helt. så tänkte dela med mig utav dem tipsen här, så här kommer dem.

Många amningsbehåar har innerkupor, då kan det vara bra att tänka på att inte den heller sitter åt. 

vadderade behåar kan göra att det blir för varmt och fuktigt vilket då i sin tur kan orsaka svamp och att bakterier frodas.

På natten ska man enligt amningsmottagningen ska man låta behån ligga och istället lufta brösten, skulle man läcka mycket och därför känna att nä jag vill ha min behå är det bättre att bädda in med handduk.

 

Här kommer några bilder på behåar som är bra, snygga och har bra pris !

         

Av Simone - 27 augusti 2013 17:33

 

#resamedbarn

Nu börjar det närma sig med stormsteg, vår #resa till Rodhos ! 

På söndag åker vi härifrån till Rodhos för att vara där en vecka, det blir jag, Melinda och mina #föräldrar. Ska bli jätte roligt och så #otroligt #skönt men är samtidgt väldigt #nervös iom man har melinda med sig, väldigt mycket man ska tänka på och planera..

Men hjälper att #mamma och #pappa följer med så man har #hjälp utav dem och #stöd.

Vi ska bo allihopa i en lägenhet vilket också underlättar med hjälp och hennes #mattider o #rutiner då vi lagar mat o så själva. 

Bor på ett #barnvänligt #hotell med nära till allt.

Sökte på internet om att #resa med #barn och fann jätte bra checklistor som jag skrev ut som jag har följt nu när jag har handlat allt och packat. Underlättade mycket och man var säker på att man fick med allt så var skönt att ha nu när det är lätt kaos i ens eget huvud haha, så här kommer dem :)

 

Ett viktigt första #tips är att inte #packa allt i en väska om ni skulle ha otur att tappa bort #bagaget.

 

#Checklista

*Barnmatsburkar (packa de i blöjor så går dem inte sönder)

*Grötpulver

*Välling

*Mellanmål (finns bra förpackningar med fyrpack)

*Smörgåsrån och majskrokar

*Nappflaskor

*Doseringsmått för gröt och välling

*haklappar i plast (bara att kasta)

*Tallrik

*skedar

*Termos

*Klämmor till gröt/ och vällingförpackningarna

*Diskmedel (i en liten flaska)

*Flaskdiskborste

*Diskhandduk

*Små plastburkar (till rån m.m)

*Blöjor

*Tvättservetter

*Nappar

*Napphållare

*Avfallspåsar

*Barnstol (om ni ska åka någonstans med bil, bra stol till resor är Sack N Seat)

*Myggnät

*Skötväska

*Badleksaker

*leksaker

*Solglasögon

*Resevagn (med fullt liggläge)

*Necessär (att ha nappar m.m i)

*Hygienartiklar

 

Några mattips

*Om er #bebis inte har #vaccinerats mot Heptatit A (som man kan få utav förorenad mat, #frukt och vatten) ska man ta med sig all mat. Frukt med skyddande skal som tex #apelsin och #banan osv.

*Ge bara er bebis köpt vatten på dunk eller flaska.

*Räkna ut hur mycket mat ditt barn behöver och ta med lite till.

 

Praktiska tips för #handbagaget

*Mat

*Tallrik

*Skedar

*Haklapp

*Extra kläder

*Leksaker

*Blöjor

*Våtservetter

*Nappflaskor för välling o vatten

*Näsdroppar

*Febernedsättande medel

*Vätskeersättning

*Handsprit

*Handduk (när ni byter blöjor)

*Avfallsblöjor

 

#Reseapotek

*Febernedsättande medel

*Näsdroppar

*Vätskeersättning (för både barn och vuxen)

*Handsprit

*Plåster, kompresser och förband

*Febertermometer

*Solskyddsfaktor 

 

Så där var några #checklistor, hoppas dem hjälper er ! :)

Kommer berätta mer sen när vi kommit #hem om hur det var och hur det gick :)

 

 

 

 

Av Simone - 25 augusti 2013 21:30

 

Måste bara #rekommendera om en #app som kommit för oss #mammor! Den är super bra och hjälper alla mammor oavsett om du precis har fött eller om de var några år sedan. Den handlar om hur man ska #träna rätt för att få rätt på #magen !:) Det är enkla övningar som aktiverar de inre #magmusklerna och som då gör att din mage drar ihop sig på riktigt. Jag beklagade mig lite häromdagen ju om att min mage börjat känna sig lite putig så jag har laddat ner den och ska nu börja ! :)

Den har tydliga förklaringar på varför man ska träna de inre magmusklerna, som i sin tur ger dig en #plattare, #snyggare och framförallt #starkare mage! #Appen heter #mamma mage,  Ni kan även läsa mer om de på mammamage.se

Lycka till och håll tummarna för mig börjar imorgon ! :)

Av Simone - 23 augusti 2013 19:17

Här kommer några tips som jag tänkte dela med mig utav till er som hjälpt mig jätte mycket. tipsen kommer ifrån min barnmorska och tränare, och funkar garanterat.

 

Förberedelser

Lär dig att andas rätt, det kommer du att ha stor nytta utav både under och efter förlossningen. Andningsövningarna är faktiskt de första övningarna du kan börja med för att hitta tillbaka till din kropp igen. Be din barnmorska hjälpa dig. Planerar du att bli gravid kan du börja med att träna upp dem sneda magmusklerna de gör de lättare att "trycka ut" barnet. Jag gjorde sneda sit ups med knäna upp, där jag nuddade tex vänster armbåge mot höger knä o sen tvärtom. Hjälpte mig jätte mycket. 

 

Andings- och knipövningar

Redan ett par dagar efter min förlossning kunde jag börja uppbyggnaden för att komma tillbaka till den kroppen jag hade innan. I början handlar de om att hitta tillbaka till sin kropp, utan att stressa. Det tar tid. Viktigast att hitta är framförallt magmusklerna som har försvagats under graviditeten. Lättare #andningsövningar och knipövningar kommer du långt med, fråga din barnmorska och tränare.  Fick ett bra tips utav en nära vän till #familjen samt min #barnmorska om att, detta kommer att låta både konstigt och fel men det är sant, det var att man skulle hålla in magen, man drar in navlen inåt liksom. Detta gör att du spänner dina magmuskler hela tiden vilket då gör att dem automatiskt tränas hela tiden vilket då leder till de viktigaste att du aldrig tappar dem. Många slappnar av när dem blir gravida vilket då gör att magmusklerna då glider isär. Behöver inte hända på alla men är väldigt vanligt och det är det som tar tid sen att träna upp. 

 

Bålstyrka

Bålen är den som är allra viktigast att träna upp efter en #graviditet, eftersom dem musklerna försvagats utav den växande magen och uttöjda #magmusklerna. Att få tillbaka sin bålstyrka är högsta prioritet enligt alla #tränare då det innebär många lyft, konstiga vridningar och mycket bärande. Så en stark bål är ett måste i en #mammas liv - ska själv börja ordentligt nu igen för känner att man tappat det.. :)

 

Lättare styrketräning

Dem räknar att efter ca sex veckor kan börja med lite lättare styrkeövningar. Viktigt med just lättare då leder och #ligament behöver vänja sig vid #belastningen. Handlar alltså om läkande träning. Börja med övningar för #rygg, #axlar, #bålen och #rumpan. Alla dessa försvagas under #graviditeten och behöver #stärkas upp.

 

Tyngre styrketräning

Så fort du känner att du fått tillbaka styrkan i bålen och slutat amma. Dags för både tyngre uppbyggande #styrketräning. Här är #bålstyrkan jätte viktigt för de minskar #skaderisken. Min barnmorska sa att när man ammar så försämrar de kroppens #stabilitet.

 

Högre intensitet

Efter ca nio månader är kroppen redo för #högintensiv #träning. Då har kroppen hunnit läka ordentligt och återfått sin #styrka och stabilitiet.

 

Så nu har ni lite tips av alla jag har fått hoppas de hjälper lite :)

 

Av Simone - 21 augusti 2013 19:14

Hej tänkte skriva lite om #träning för #mammor, eller ja tänkte skriva en del om de faktiskt för finns så mycket man kan skriva om de. Så tänkte lägga upp en del tips och råd på hur man kan göra för att få tid till de och på hur man kan göra för att få ut så mycket utav det som möjligt och en massa massa mer. Så här kommer den första delen av #Träningstips för mammor del 1.

 

 

Att föda är en stor del smärta men än ännu större glädje. En mamma klarar av väldigt mycket och stöter på många utmaningen - som hon också klarar av. Tror de liggor i oss redan som en förberedelse inför de nya livet just för att vi ska klara det. 

Det är en sak att ta hand om ditt barn dag som natt men de är en helt annan sak att finna orken och tiden till att återfå sin #kroppsform. De flesta kommer att ha lite övervikt eller vad man ska kalla de en rätt lång tid efter födseln vilket är helt normalt eftersom vi faktiskt precis fått barn. Många känner stor press på sig pga all hysteri kring just #kroppsideal. Släpp allt de, fokosera på dig själv, din kropp (vi ser olika ut allihopa) och så självklart ditt barn. 

Om du är en nybliven mamma är chansen att du har väldigt lite tid till att träna. Du kan inte gå till gymmet när du villom du inte har någon som kan passa barnet under tiden. Och när du är hemma så har du en massa sysslor o fullt upp med barnet. 

Så ett bra tips att ta till sig för er som verkligen vill börja direkt med att komma i form (men stressa inte - då tappar du lusten) det är att klä på barnet och lägga ner de i vagnen, hoppa i skorna o gå ut. 


Tipsen:



#PW med #barnvagn är ett jätte bra sätt att komma igång med träningen på. När du trycker ditt barn i vagnen som dem kallar de så blir vagnens vikt ett visst tryck vilket då tar mer på dig. Både #styrka, #kondition och en härlig #promenad :)

* #Jogging med vagnen är ännu bättre och en jätte bra upptrappning efter att du gjort PW några gånger. Får ännu bättre kondition. Är barnet lite äldre och du har lite extra pengar i plånboken så finns det till med speciella vagnar som är gjorda för just jogging. Det är en sittvagn med tre stora hjul istället för fyra. Ger mer stabilitet när du ska springa med den och den funkar jätte bra i all terräng såsom grus, sand och gräs. 

* Du kan förbättra din styrka på din buk och spinal #muskler genom att trycka och dra vagnen. Placera din högra hand på vagnen, och stå rakt med knäna något isär. placera din vänstra hand på din sida. Sedan böjer du knäna och trycker vagnen framåt tills din högra arm är helt rak, dra sedan tillbaka den igen. Du ska känna #musklerna på benen och ryggen. Gör 10 repitioner på varje sida sedan om igen.

* Gör #utfall. Stå lite höger om vagnen och placera din vänstra hand på mitten utav handtaget på vagnen. Placera den andra handen på din sida eller höft. Placera din högra fot framåt, böj knäet så att benet nästan är vertikalt. Ta sedan vänster fot framåt, tills den vidrör din högra fot. Samtidigt trycker du vagnen framåt. Gå sedan tillbaka till ditt urspungliga läge. Gör om detta 10 repitioner och sedan sidorna.

*Du kan träna #rumpan enkelt också. Stå rakt och stödj dig med barnvagnens styre. Lyft ett ben bakåt så rakt upp du kan och spän rumpan och låret. Håll denna position i 30 sek medans du spänner allt va du kan. ändra sedan till andra benet och gör likadant, 10 repitioner.

 

Träna helst på morgonen då är de inte så varmt ute eller på eftermiddagen. Var noga med att kolla med läkare innan så de har läkt ihop som de ska innan du börjar med all sorts träning.

Lycka till och hoppas att tipsen hjälper något ! :)

   

Av Simone - 18 augusti 2013 20:53

Ikväll har jag gjort Banan#smoothie åt mig och #hjärtat. Dags att bli lite #nyttigare hehe, får vara slut på allt chips, godis m.m som vi haft till alla våra #filmkvällar. På #helgen kommer det ju att bli men inte mitt i veckan som de varit nu. Blir lätt så när man är i början av #förhållandet massa film o gottis haha... 

 

Hade skurit upp två #bananer sen några dagar sedan och lagt i frysen på en skärbräda för att få dem kalla och goda. #Mixade sedan ner de med lätt #yoghurt med vaniljsmak(extra protein i den också) och så lätt #mjölk och lte vatten.

För att lyxa till de lite och stilla chokladabstinensen haha så la jag lite #chokladpulver uppe på toppen och som pricken över i:et så hällde jag upp de i lite #finare glas - lite #lyxigt får de ju vara :)

Så nu blir de #banansmoothie och film ha de bra allihopa för de ska vi ha ! :)

 

Presentation


Är en tjej på 21 år som blev mamma när hon var 20. Livet är fullt av stress, planering men också massa massa kärlek. Var från början ensamstående men klarade vardagen och mitt nya liv som mamma till min underbara dotter bra tack vare min familjs stöd. Har

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ simoneeee med Blogkeen
Följ simoneeee med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se