simoneeee

Alla inlägg den 23 augusti 2013

Av Simone - 23 augusti 2013 19:17

Här kommer några tips som jag tänkte dela med mig utav till er som hjälpt mig jätte mycket. tipsen kommer ifrån min barnmorska och tränare, och funkar garanterat.

 

Förberedelser

Lär dig att andas rätt, det kommer du att ha stor nytta utav både under och efter förlossningen. Andningsövningarna är faktiskt de första övningarna du kan börja med för att hitta tillbaka till din kropp igen. Be din barnmorska hjälpa dig. Planerar du att bli gravid kan du börja med att träna upp dem sneda magmusklerna de gör de lättare att "trycka ut" barnet. Jag gjorde sneda sit ups med knäna upp, där jag nuddade tex vänster armbåge mot höger knä o sen tvärtom. Hjälpte mig jätte mycket. 

 

Andings- och knipövningar

Redan ett par dagar efter min förlossning kunde jag börja uppbyggnaden för att komma tillbaka till den kroppen jag hade innan. I början handlar de om att hitta tillbaka till sin kropp, utan att stressa. Det tar tid. Viktigast att hitta är framförallt magmusklerna som har försvagats under graviditeten. Lättare #andningsövningar och knipövningar kommer du långt med, fråga din barnmorska och tränare.  Fick ett bra tips utav en nära vän till #familjen samt min #barnmorska om att, detta kommer att låta både konstigt och fel men det är sant, det var att man skulle hålla in magen, man drar in navlen inåt liksom. Detta gör att du spänner dina magmuskler hela tiden vilket då gör att dem automatiskt tränas hela tiden vilket då leder till de viktigaste att du aldrig tappar dem. Många slappnar av när dem blir gravida vilket då gör att magmusklerna då glider isär. Behöver inte hända på alla men är väldigt vanligt och det är det som tar tid sen att träna upp. 

 

Bålstyrka

Bålen är den som är allra viktigast att träna upp efter en #graviditet, eftersom dem musklerna försvagats utav den växande magen och uttöjda #magmusklerna. Att få tillbaka sin bålstyrka är högsta prioritet enligt alla #tränare då det innebär många lyft, konstiga vridningar och mycket bärande. Så en stark bål är ett måste i en #mammas liv - ska själv börja ordentligt nu igen för känner att man tappat det.. :)

 

Lättare styrketräning

Dem räknar att efter ca sex veckor kan börja med lite lättare styrkeövningar. Viktigt med just lättare då leder och #ligament behöver vänja sig vid #belastningen. Handlar alltså om läkande träning. Börja med övningar för #rygg, #axlar, #bålen och #rumpan. Alla dessa försvagas under #graviditeten och behöver #stärkas upp.

 

Tyngre styrketräning

Så fort du känner att du fått tillbaka styrkan i bålen och slutat amma. Dags för både tyngre uppbyggande #styrketräning. Här är #bålstyrkan jätte viktigt för de minskar #skaderisken. Min barnmorska sa att när man ammar så försämrar de kroppens #stabilitet.

 

Högre intensitet

Efter ca nio månader är kroppen redo för #högintensiv #träning. Då har kroppen hunnit läka ordentligt och återfått sin #styrka och stabilitiet.

 

Så nu har ni lite tips av alla jag har fått hoppas de hjälper lite :)

 

Presentation


Är en tjej på 21 år som blev mamma när hon var 20. Livet är fullt av stress, planering men också massa massa kärlek. Var från början ensamstående men klarade vardagen och mitt nya liv som mamma till min underbara dotter bra tack vare min familjs stöd. Har

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards